MMT مخفف Methylcyclopentadienyl Manganese Tricarbonyl است. این یک افزودنی بر پایه منگنز است که برای افزایش عدد اکتان به بنزین اضافه میشود. این ماده با بهبود عملکرد بنزین، از احتراق زودرس یا همان ناک زدن جلوگیری میکند و البته معایب بسباری نیز برای خودروهای امروزی و انسان دارد؛ بنابراین، هدف اصلی از افزودن MMT به سوخت افزایش کارایی احتراق و کاهش مصرف سوخت است. قبلاً برای افزایش عدد اکتان بنزین از ترکیبات سربدار استفاده میشد. این کار از دهه 20 میلادی آغاز شد و معمولترین افزودنی به بنزین، تترا اتیل سرب بود که باعث بهسوزی بنزین میشد اما در میانه دهه 70 میلادی، مشخص شد سرب برای سلامت انسان و محیطزیست زیانآور است. همچنین سرب با مبدل کاتالیزوری خودروها هم سازگاری نداشت. به همین دلیل، از سال 1975 استفاده از سرب در بنزین رو به کاهش گذاشت و نهایتاً از اول ژانویه سال 1996، سازمان هوای پاک، فروش بنزین سربدار برای وسایل نقلیه جادهای را ممنوع کرد.
با حذف سرب، باید از طریق دیگری کیفیت و اکتان بنزین افزایش داده میشد تا پیشرانهها بتوانند بهدرستی کار کنند. به همین دلیل، افزودنیهای دیگری جایگزین ترکیبهای سربدار در بنزین شد. تمام افزودنیهایی که بجای سرب در نظر گرفته شده بودند، گرانتر از سرب بودند اما دراینبین، ارزانترین ماده برای جایگزینی با تترا اتیل سرب و افزایش عدد اکتان بنزین بدون سرب، MMT است زیرا افزودن چند قطره از این ماده از ماده معادل 18 میلیگرم، میتواند عدد اکتان یک لیتر بنزین را دو تا سه شماره بالا ببرد. به همین دلیل، در مکملهای اکتان بوستر هم از این ماده استفاده میشود تا به شکلی کمهزینه بتوان عدد اکتان بنزین را افزایش داد.